Eu nu vad rostul dansului daca nu e cu o partenera sau un partener, îmi spune Dan, tragând cu sete din tigara si uitându-se în sala cu podeaua de parchet lucios, cu un perete acoperit pe de-a-ntregul de oglinzi. Un sir de ghirlande luminoase, cu beculete galbene marunte, este singura sursa de lumina a studioului dreptunghiular, de marimea unei sufragerii obisnuite, doar ca putin mai lungi. Pe peretele opus oglinzilor se afla ferestrele, puse una lânga alta, dese, cum se faceau pe vremuri. Înainte de razboi. Dincolo de ferestre, noaptea. Lectia a început la opt si jumatate seara, dupa o zi întreaga de munca.
Ma uit la fetele dansatorilor unele arata urme de oboseala dar toti sunt atât de prinsi în dans încât nu te îndoiesti ca nu au gânduri de mers acasa, pe sofa, sa lâncezeasca în fata televizorului. De pilda. Mai toti sunt concentrati, încordati, atenti la fiecare pas. Atât de concentrati încât instructorii, Dan si Amalia, trec pe lânga ei si arunca, fiecare în stil caracteristic, doua-trei cuvinte. Dan amesteca, de haz, trei limbi: româna, engleza si moldovineasca, danseaza pe lânga studentii lui si e plin de atâta energie molipsitoare încât, oricât de împleticite ti-ar fi picioarele, simti ca pâna la urma o sa razbesti.
Amalia e mai rezervata. Zâmbeste mai rar dar o crezi întotdeauna atunci când o face si stilul ei, putin mai sobru decât al lui Dan, e la fel de încurajator. Pare sa spuna cu gesturile ceea ce mi-a spus cu vocea: Am învatat sa dansez tango ca adult si un an si jumatate nu am putut sa fac nimic din ce predam noi aici. Am progresat încet, în ritmul meu. Faceam doar ce era confortabil pentru mine. Dar daca eu am putut, cum sa nu poata oricine? În ritmul lui. Faptul ca acum preda tango spune restul povestii. De dansat, danseaza. Si înca foarte bine.
Dan a început lectia cu câtiva pasi, pe care noi, studentii, am încercat sa-i imitam. Amalia se uita la noi si trecea de la unul la altul, îndreptând o postura, aratând o pirueta sau explicând o miscare. Nu trebuie sa faceti ce face Dan, spunea ea des. Faceti ca voi cum simtiti. Tangoul e un dans liber.
Da, tangoul e un dans liber asta îmi spusese si Dan înainte de începutul lectiei, când îl luasem la întrebari. Ce stiam eu despre tangoul argentinian? Mai nimic. Venisem la cursul de dans cu doua lucruri: scena de tango din Parfum de femeie (filmul din 1992 al lui Al Pacino pe care, daca nu l-ati vazut, trebuie neaparat sa-l vedeti) si entuziasmul îndepartat al prietenei mele Elena, care locuieste la Paris si care danseaza tango argentinian de ceva vreme.
Nu exista miscari precise de fapt, nu e nimic de învatat. Trebuie doar sa asculti muzica si sa te lasi în voia ei, spunea noul meu profesor. Atunci cum se poate preda ceva ce nu poate fi predat? am întrebat eu. De fapt, mi-a placut ce-am auzit pentru ca nu venisem ca sa învat pasi, ci ca sa traiesc atmosfera.
Aveam sa aflu mai târziu ca tangoul argentinian este un dans în care barbatul conduce. El sugereaza miscarile, folosindu-si corpul. Femeia doar îl urmeaza. Asta mi s-a întîmplat mie în a doua parte a lectiei care a durat o ora si jumatate.
Cercul de oameni care repetau câteva miscari solo s-a desfacut si s-a raspândit în sala. Dan si Amalia au demonstrat câtiva pasi, usori si eleganti. Barbatii au invitat apoi femeile la dans.
O întorsatura spre stânga a trupului lui îi trage si ei pasul. Piciorul celalalt urmeaza natural, pâna când o mâna a lui, împinsa înspre a ei, semnaleaza o alta pirueta. Amanuntele acestea le observi însa doar atunci când înveti si când nu te pricepi. Pentru avansati aceste miscari intra în structura dansului cu usurinta pe care o au gesturile în timpul mersului. De fapt, asta ni s-a si spus: Daca stiti sa mergeti, puteti sa dansati si tango.
Partenerii se schimba la fiecare melodie. E o forma grozava de flirt. Tot Dan mi-a spus ca în Argentina tangoul are si rolul de a degaja presiunile vietii de cuplu îndelungate... Doi parteneri din viata reala rareori danseaza unul cu altul la o milonga (o petrecere la care se danseaza tango). Poate doar la final dansezi cu partenerul cu care pleci acasa. Pentru cei care adora flirtul, o noapte de tango argentinian poate fi perfecta. Sub ochii partenerului sau partenerei care poate face acelasi lucru. De gelozie nu se pune problema.
Ei, da gelozia, cum sa nu fie vorba de ea? Tangoul, cel putin privit din afara, emana senzualitate. Nu e vorba de asta deloc! clatina instructorul meu cel nou din cap, tragând dintr-o a doua tigara, într-o pauza din holul de la intrare, lânga o insula a unei minuscule fosta bucatarie, ramânând însa cu ochii la perechile plutind pe parchetul lucios. Tangoul argentinian e un dans destul de tehnic si care are foarte mult de a face cu muzica. Trebuie sa fii atent la ce faci si sa ai respect si grija pentru partenera, ca ea sa fie cât mai confortabila. Asta-i tot. Asa spunea profesoara mea de tango: <<Nu stiu de ce spun oamenii ca tangoul argentinian e un dans sexual Ca n-are nimic de-a face cu asta! Poti sa dansezi foarte bine cu cineva absolut necunoscut.>>
Poate ca nu m-am gândit eu dar mi-am adus aminte de scena aceea din Parfum de femeie, când Al Pacino prinde parfumul unei tinere femei pe care o invita apoi la dans. Tango. E atâta duiosie si tristete în scena aceea, amestecata cu atâta pofta înnoita de viata încât eu nu ma pot opri, de câte ori ma gândesc la ea, sa nu le simt pe toate trei. Nu e vorba doar de muzica sau de câtiva pasi bine alesi. Te face sa simti, tangoul.
Da asta a fost pâna la urma. Asta mi-a oferit seara aceea: o senzatie de prospetime a vietii, de reînnoire. Parca eram închisa ermetic în studioul acela dreptunghiular cu parchet lucios, luminat pal de beculete galbene ca cele de Craciun, departe de orice altceva. Chiar si pentru o diletanta pentru o ora si jumatate am fost plecata într-o alta lume.
La sfârsit l-am întrebat pe Dan daca dansul i-a schimbat viata. Îmi spusese ca el, ca si Amalia, a învatat tangoul în jurul vârstei de treizeci de ani. Da sigur a dat el din umeri, nestiind prea bine ce cautam eu în amintirile lui. A ramas putin pe gânduri, a dat apoi din cap aratând înspre sala si, legând cu gestul acesta tot ce spusese mai devreme despre barbati care conduc si care trebuie sa-si faca partenera sa se simta cât mai confortabil, a spus: Tangoul m-a învatat ca daca faci un lucru, trebuie sa-l faci cum trebuie. Sa mergi înainte, cu forta dar nu brutal, lejer dar nu neglijent, usor dar ferm. S-a avântat apoi iara pe parchet, tragând dupa el, cu gesturi sigure dar blânde, o începatoare ca si mine care, prinsa de pasiunea si siguranta cu care dansa el, l-a urmat cu usurinta.
Da pofta de viata asta am vazut în studioul acela. Instructorii predau cursurile doar seara, dupa o zi intreaga de servici. Cursantii, toti adulti, vin si ei dupa slujbe. Si pleaca reînnoiti. Asa ca un batrân veteran orb, care ia câteva guri de viata proaspata cu câtiva pasi de tango. Mie mi-a fost de ajuns doar unul.
Fondatori si instructori: Daniel Mandita, Amalia Iscu si Gilbert Iscu
Adresa: Bd. Pache Protopopescu nr. 30, in zona Foisorul de Foc.
Contact: office@tangotangent.ro sau news@milonga.ro
Telefon +40721 28 44 28 - Gilbert Iscu sau +40741 13 13 19